Budúcnosť vzdelávania: Ako môžeme podporiť naše deti?

Zdielať

Prečo je dôležité prehodnotiť náš prístup k vzdelávaniu?

Školstvo dnes čelí výzvam, ktoré si vyžadujú viac než len povrchové zmeny. Na slávnostnom otvorení technickej škôlky v Šali sme sa stretli s profesorkou Ivetou Radičovou a profesorom Dušanom Kostrubom, ktorí mi v krátkom rozhovore ponúkli svoj pohľad na aktuálny stav vzdelávania.

Profesorka Radičová zdôraznila, že deti by sa mali učiť viac, ako myslieť, než len memorovať:
„Nie je potrebné si pamätať množstvo drobností a faktov. Dôležitejšie je vedieť, kde ich nájsť, ako s nimi pracovať a čo to znamená pre moje miesto vo svete,“ vysvetlila.

Čo môžeme ako rodičia urobiť?

Radičová poukázala na to, že rodičia majú väčší vplyv, než si myslia. Prostredníctvom rodičovských združení a vlastných iniciatív môžu žiadať, aby systém lepšie reagoval na potreby ich detí.
„Vzdelávanie by malo deťom dávať nástroje a schopnosti potrebné pre život, nie len prázdne diplomy,“ upozornila.

Zároveň apelovala na rodičov, aby boli opatrní pri používaní technológií deťmi:
„Prosím, nedávajte deťom do rúk mobily, kým na to nemajú vek. Ak už, tak iba pod kontrolou a len na overené stránky, ktoré prinášajú kvalitné informácie,“ varovala.

Čo sa môžeme naučiť od úspešných krajín?

Radičová zároveň vyzdvihla krajiny ako Fínsko, ktoré už roky ukazujú, že dôsledná a dlhodobá práca v školstve prináša výsledky:
„Fínsko, Dánsko alebo Švédsko sú skvelými príkladmi, ako systematické a stabilné vzdelávanie dokáže pripraviť deti na budúcnosť. Nemôžeme stále reformovať školstvo bez jasnej vízie – potrebujeme kontinuitu,“ zdôraznila.

Návrat k podstate myslenia

Profesor Kostrub sa kriticky vyjadril k populárnemu výrazu „kritické myslenie“, ktorý je dnes často používaný v súvislosti so vzdelávaním:
„Buď myslím, alebo nemyslím. Myslenie je najvyššia psychická funkcia, nie zručnosť. To, že sa dnes snažíme prezentovať kritické myslenie ako niečo nové, ukazuje, kam sme sa dostali. Potrebujeme sa vrátiť k podstate – k tomu, aby sme z detí vychovávali mysliacich a vedomých ľudí, nielen tých, ktorí slepo nasledujú trendy,“ poznamenal Kostrub.

Pozrite si celý rozhovor

Ak vás táto téma zaujala, pozývame vás pozrieť si celý rozhovor s profesorkou Radičovou a profesorom Kostrubom. Dozviete sa viac o tom, ako môžeme podporiť naše deti a zlepšiť školstvo:

👉 Pozrieť si video na Facebooku

Spoločne môžeme vytvoriť školský systém, ktorý deti nielen pripraví na trh práce, ale pomôže im objaviť šťastie a zmysel života. Čo si o tom myslíte? Podeľte sa o vaše pohľady v komentároch.

Napísala

Mgr. Simona Chicevič

Mgr. Simona Chicevič je mama dvoch chlapcov (17 rokov a 3 roky), autorka knihy Ako na (nepo)slušníkov a vedkyňa, ktorá skúma výchovu a prednáša výsledky výskumov na medzinárodných pedagogických konferenciách. Motiváciou za projektom Neposlušníci bola jej práca ako učiteľky vo vyše dvadsiatich materských školách v piatich krajinách Európy, odkiaľ prináša rodičom to najlepšie. Viac o autorke >>

Zdielať na facebooku

Obsah

Najčítanejšie články

Pre všetkých rodičov, ktorí „nemajú čas“

Dajme deťom slovo – znepokojujúce zistenia zo šatní materských škôl

Tiché rozprávanie: kľúč k pokojnejšej a efektívnejšej komunikácii s deťmi

Od obetavej „Matky Terezy“ k spokojnej mame

PORADŇA: Dcéra nás bije a hryzie, po mladšej hádže hračky – 5 tipov čo s tým

Budúcnosť vzdelávania: Ako môžeme podporiť naše deti?

Prečo deti (ne)(po)slúchajú a čo s tým robiť?!

Ako odnaučiť dieťa byť nosené na rukách – ohľaduplne a s rešpektom